Budowanie właściwych relacji z klientami, to podstawa działania każdego biznesu. Nie zawsze jednak przedsiębiorcy w pełni zdają sobie sprawę z tego, jak istotne są to kwestie. Nie na darmo mówi się, że biznes to ludzie. Żeby zamknąć proces sprzedaży musimy się przede wszystkim dogadać ze swoim kontrahentem lub klientem. Nie da się ukryć, że budowanie właściwych relacji jest procesem długotrwałym i wymaga zbudowania między dwiema stronami odpowiedniego zaufania. W tym artykule postaram się przedstawić ci, jak zrobić to dobrze.
Pomóż klientowi rozwiązać jego problem
W pierwszej kolejności musisz przestawić się na zupełnie inne podejście do prowadzonej przez ciebie sprzedaży. Musisz wiedzieć, że twoim jedynym celem nie jest tylko i wyłącznie sprzedaż określonego produktu, ale przede wszystkim – poprzez sprzedaż – rozwiązanie problemu, z którym zmaga się twój klient. Dlatego też bardzo istotne jest, abyśmy potrafili klienta słuchać. Wydawać by się mogło, że jest to kwestia dość oczywista. Niemniej jednak w większości przypadków przedsiębiorcy nie są nastawieni na słuchanie swoich klientów. Raczej dążą do jak najszybszego dopięcia procesu sprzedaży.
Czas jak mamy na rozmowę z klientem powinniśmy przeznaczyć na zadawanie konkretnych pytań i słuchania odpowiedzi. Dzięki temu dowiemy się, jakie są potrzeby naszych klientów. Warto być również otwarty na sugestie klienta, oraz rozwiązania jakie podsuwa. To bardzo cenna informacja zwrotna, która daje nam mnóstwo wiedzy na temat zasadności naszych działań.
Indywidualne podejście do klienta
W budowaniu relacji biznesowych niezwykle istotne jest również indywidualne podejście do klienta. Ważny jest szczególnie to, abyśmy nie kierowali się jakimikolwiek schematami w postępowaniu z naszym klientem. Traktujemy każdego klienta osobno. Nie stosujmy wypracowanych schematów i reguł podczas rozmów z klientami. Starajmy się również być elastyczni – nasze usługi możemy przecież modyfikować, tak aby zaspokoić potrzeby każdego naszego klienta.
Relacje interpersonalne
Podczas rozmów z klientami powinniśmy być maksymalnie naturalni. Nie warto stawiać siebie na pozycji eksperta i używać specjalistycznego języka. Zdecydowanie powinniśmy zmniejszyć dystans i rozmawiać w formule mniej oficjalnej. Takie skrócenie dystansu może zaowocować zbudowanie zaufania na linii sprzedawca – klient. Wydaje się, że takie podejście jest rozwiązaniem najbardziej optymalnym. Dzięki temu możemy zbudować grono zaufanych i zadowolonych klientów.