O lokalnych firmach mówi się w przypadku mniejszych, rozwijających się biznesach takich jak sklepy czy punkty usługowe sprzedające np. ramki pod tablice rejestracyjne. Promowanie firmy w zasięgu lokalnym jest o wiele bardziej efektywne i mniej kosztowne w porównaniu z marketingiem krajowym, nie mówiąc już o globalnym. Warto poznać najczęściej stosowane praktyki związane z okoliczną reklamą firmową. Oto kilka podstawowych przykładów.
Świadomość występowania różnic rynkowych
Każdy rynek jest inny, cechuje się odmienną liczbą ludności, lokalizacją, warunkami klimatycznymi, zamożnością społeczeństwa, a także rodzajem konkurencji, innymi grupami klienckimi i ich potrzebami. W większym mieście będzie łatwiej pozyskać nowych odbiorców, jednak konkurencja w nich jest znacznie większa i bardziej znacząca. Chodzi o to, by działania marketingowe zostały podporządkowane specyfice danego rynku.
Efektywne działania okażą się w momencie prawidłowego określenia własnej grupy docelowej, posiadania właściwego produktu bądź usługi oraz charakteryzować się będą wysoką jakością i profesjonalizmem w kontaktach z klientami. Brak tych cech nie przyniesie pożądanych rezultatów. Trzeba przede wszystkim skupić się na tym, by pozyskiwać stałych klientów, którzy będą wracać i promować firmę w szerszym kręgu. Biznesy, które są skierowane tylko i wyłącznie na jednorazową sprzedaż nie odniosą żadnych korzyści, a dodatkowo zmarnują czas i własne możliwości.
Konieczność posiadania firmowego szyldu np. ramki pod tablice rejestracyjne
Firmy, które posiadają stacjonarny sklep czy punkt usługowy muszą być odpowiednio oznakowane, tak by były widoczne i osoby, zmierzające do nas z łatwością nas odnalazły. Najczęściej korzysta się szyldów i banerów z logo firmy np. ramki pod tablice rejestracyjne, na którym znajduje się tekst, opisujący wykonywaną przez nas działalność czy oferowane przez nas usługi. Taki szyld czy baner powinien cechować się odpowiednim designem, podobnie jest z wystrojem witryny, która ma być wizytówką charakteru prowadzonego przez nas biznesu. Osoba, która przechodzi koło niej ma od razu wiedzieć czym zajmuje się dana firma i jakie usługi oferuje.
Ulotki reklamowe w lokalnej promocji
W promowaniu lokalnym nie należy odbiegać od tradycyjnej formy reklamy jaką stanowią ulotki. Są one nadal dość efektywne na małych rynkach. To, co musi zostać spełnione to warunek dostarczenia ich do odpowiedniej grupy odbiorców. To zostanie odpłacone wysokim zwrotem w tą inwestycję, która nadal jest zaliczana do podstawowych narzędzi promocyjnych okolicznych firm. Najlepiej skorzystać z nich na początku prowadzenia własnej działalności, by poinformować społeczność lokalną o rozpoczęciu swego istnienia, ofercie oraz rabatach na początek współpracy.
Inne sposoby reklamy dedykowane lokalnym biznesom
W lokalnych firmach warto zadbać także o inne formy reklamy takie jak ogłoszenia i reklamy w prasie lokalnej, reklama zewnętrzna, strona firmowa, reklama w Google AdWords, obecność w mediach społecznościowych, reklama radiowa, pojawienie się na słupach i tablicach, pojazdy firmowe, reklama w autobusach i tramwajach, firmy partnerskie, bazy firm i serwisy ogłoszeniowe czy portale ze zleceniami.